Mediawatch: Ditjes en Datjes bij DIRK

Ga naar DIRK om tijdschriften te kopen, maar ga vooral ook naar DIRK om tijdschriften gratis mee te nemen. Neem mee, het obligate receptenblad (‘Profiteer van de lente’, een paar maanden later ‘Profiteer van de zomer’, later ‘Profiteer van de herfst’) met ook elke keer iemand die spontaan zegt: ‘Ik kan me geen leven zonder DIRK voorstellen’. Maar neem vooral het tijdschrift ‘Ditjes en Datjes’ mee. Over ditjes en datjes en datjes en ditjes die stukjes voor stukjes door DIRKfans verslonden worden. En ‘gratis’, het eeuwige toverwoord. Bovendien is er vier keer per jaar nóg een gratis blad in de aanbieding: Oranje Boven, elke keer 96 pagina’s dik. En ook deze keer blijkt: waarom zou je ingewikkelde ideeën bedenken, waarom al die gezochte invalshoeken, waarom driedubbele specials en gasthoofdredacteuren en themanummers? Doe maar gewoon dan ben je al interessant genoeg, ‘doe maar Dirk’ en schuw het voordehandliggende niet. Ik hoor het de heer Van den Broek luidkeels zeggen, staande bij de aardappels. Prins Harry en zijn Meghan gingen trouwen! Dus in Oranje Boven alles over dé dag, tussen de Bonduelle Rode Kidneybonen en de vernieuwde Robijn Wasverzachter in. Dus tussen ’Proef de vrolijke smaken van Pickwick’ en de ‘HAK Burrito Schotel’ een verhaal over de bruidsmeisjes van Charles en Diana. Dus net na de ‘Lenor Unstoppables Geurbooster’ een aanbieding van de exclusieve porseleinen Harry-mok. Dus vlak voor de vernieuwde (‘probeer nu’) NIVEA Invisible en pal na De Ruijters Hagel Extra Puur de trouwfoto’s van hen die het paar voorgingen: prinses Beatrix, prinses Margriet, Lady D, koningin Elizabeth. Naast de advertentie voor Purina Gourmet voor katten(’Echte fijnproevers willen toch iedere dag een vorstelijk Gourmet diner?’ Vorstelijk!) die ándere Amerikaanse prinsessen. Naast ‘WC-eend gaat 3x langer mee dan het meest gebruikte toiletblok’ uitputtend veel over rossige Prins Harry(oranje boven, grapte de kapper).

Oranje Boven tart alle tijdschriftwetten. Noem in tien seconden tien bruidsideeën en verdomd ze staan er in. Noem binnen vier seconden een geschikte columnist en verdomd, Jeroen Snel staat er in. Noem een mode-idee en verdomd: de allermooiste bruidsjurken op zes pagina’s. Ja leuk, laten we een quiz doen en daar is de Royalty Quiz. Ja leuk, een recept en daar zijn de Backed Jacked Potatoes. Mochten er twijfels zijn: alle ingrediënten te krijgen bij DIRK.

Je kunt zeggen: het is een allegaartje en allemaal voordehandliggend. Dat is ook zo. Maar het is tegelijkertijd het perfecte verlengstuk van DIRK. Van wat DIRK is en wil zijn. Pure marketing via de formule van een tijdschrift. Je klanten kennen, niet te moeilijk doen. We weten: van sommige dingen lusten onze klanten wel pap. Tweeliterpakken vol.

25.000.000
Tja wat moet je nog over tijdschrift Linda. zeggen? Dat dat dat. Dat het maar doorgaat, dat er elke keer weer geweldig veel van worden verkocht. Dat ze elk jubileum aangrijpen, het zoveelste nummer, in het komende najaar zoveel jaar bestaan(Trouwens, waar blijft het feestje ‘Deze maand wordt de 25.000.000ste Linda verkocht’. Of wat beter bekt: de 25 miljoenste Linda’). Dat er na al die jaren heel weinig veranderd is(leg de laatste Linda eens naast de allereerste!) en dat dat er blijkbaar weinig toe doet. Niet alleen dat dat dat, ook weer weer weer. Weer een schoen groot over een pagina. Weer een interview met veel lucht en nog meer beeld. Weer die slimme rubrieken, van ‘Stom!’ tot leuke escort. Weer scherp van taal en superieur van beeld. Weer die persoonlijke Linda-emoties. Weer een slim hoofdonderwerp. En ja hoor, weer een uitklapcover. Herhaal je successen tot het taanmoment en verander niet om het veranderen. Klasse. Hoe vaak denk ik ‘weer’ bij elke nieuwe Linda? In ieder geval denk ik bij wéer een uitklapcover weer hetzelfde. Neem de laatste: Linda nr. 165, uitklapcover, tekst: ‘Lekker blijven flirten’. Acht vrouwen prachtig gefotografeerd. En weer denk ik: die vrouwen worden gevraagd voor de uitklapcover van Linda. Op de uitklapcover! Een eer! Ik ben gevraagd voor de uitklapcover! Van de Linda.! Maar van een uitklapcover is ook maar éen pagina de echte cover. Slechts vier vrouwen staan tenslotte op de echte cover, vier andere vrouwen zie je pas thuis als de cover uitgeklapt is, als je begint te bladeren. Vier van de acht vrouwen zijn ondanks de suggestie geen ‘covermodel’ geworden, ze zijn in de kiosk nergens te bekennen. Is het Antoinette Scheulderman van te voren verteld dat ze op de uitklapcover komt maar niet op dé cover? Dat ze blijkbaar niet wervend genoeg is? Dat ze niet naast Linda-zelf staat? Is tegen Sophie Hilbrand gezegd: gefeliciteerd, je komt op de uitklapcover maar in de kiosk zullen ze je niet zien. Je bent uitklapcovervulling. Want tja…Katja Schuurman, Saskia Noort, thema ‘lekker blijven flirten’, begrijp je wel? Ze kregen te horen: ‘Beste Antoinette, beste Sophie, zeer bedank maar helaas helaas na veel gedub en gewik en geweeg sta je niet naast Linda maar uit het zicht naast Bobbi Eden en Zarayda Groenhart. Ze kregen te horen: ‘Ja ja, we hebben tijdens de fotosessie alle mogelijkheden open gehouden, Linda ging inderdaad bij iedereen staan, maar tenslotte vonden we deze samenstelling het sterkst overkomen. Ook Linda vindt het jammer. Ze belt je nog’. Same song voor de uitklapcover van de L’Homo.

Bij elke uitklapcover schiet dit weer allemaal door me heen. Zeker is: het is onderwerp van gesprek tijdens de fotosessie, sommige covermodellen hebben snel door waar ze in de pikorde thuishoren(‘Ja deze opstelling doen we nog even over’ En nóg een keer. Nee Katja, jij mag blijven zitten’).

Ik weet van éen Bekende Nederlander dat hij woedend was, toen de Linda een maand later in de winkel lag. Maar toen had hij er al twaalf besteld.

43
Ik citeer Piet Bakker(Stimuleringsfonds voor de Journalistiek). Over de oplages van de dagtijdschriften, ook wel dagbladen of kranten genoemd. ‘De belangrijkste trend bij de printoplage van dagbladen is dat deze daalt. Zonder uitzondering. Maar een tweede trend is dat het leed ongelijk verdeeld is. De Telegraaf en het AD, kranten voor een groot en algemeen publiek, hebben het lastiger dan de kranten die zich op een kleiner, specifieker(en kapitaalkrachtiger)publiek richten’(–)’In 2017 verloren de landelijke kranten ruim 5% van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor, een percentage dat al vijf jaar elk jaar hetzelfde is’.

De grafiek schreeuwt het uit. De Telegraaf raakte 43% kwijt, in de laatste tien jaar. Nu 353.000, in 2000 was dat nog 782.000. AD zakt door de 300.000 grens.

De oplages van De Telegraaf en het AD kruipen steeds meer naar elkaar toe. Tien jaar geleden was het verschil meer dan 200.000. In 2017 bedroeg het 55.000. De betaalde printoplagen van De Volkskrant en NRC Handelsblad lopen steeds verder uit elkaar. Tien jaar geleden was dat 35.000, in 2017 80.000.

2018
‘PAPIERTEKORT HEEFT GEVOLGEN VOOR KRANTEN’

 Quizvraag: uit welk jaar stamt deze quote?

-Uit 1945(landelijke naoorlogse doorstart van diverse dagbladen).

-Uit 1998(hoogtijdagen papieren kranten).

-Uit 2028(dagbladen werden weekendbladen en de papierleveranciers namen een voorschot op de verminderde vraag).

-Uit 2018(er was heel lang overcapaciteit, de papiersector is weinig flexibel en grijpt schoksgewijze in. Opvallendste slachtoffer: Sir Edmund van De Volkskrant).

1
Er komen steeds meer stiefkinderen dus werd het blad Stief gelanceerd. Steeds meer mensen gingen aan yoga doen dus de lancering van de titel Yoga was verantwoord. Kijk in de kiosk en je ziet de trends. De kiosk is de maatschappij. Nóg een tuinblad. Nóg een culiblad. Nóg een app-blad. Waar blijft het eenmalige tijdschrift over Facebook? Waar blijft het blad Bucketlist? Waar blijft het eenmalige (op voorhand succesvolle)tijdschrift #MeToo? Waar blijft het eenmalige tijdschrift Triathlon? Dat is er. Het blad Triathlon verscheen in april, gemaakt door de makers van Runner’s World en die van Bicycling. Het colofon vermeldt maar liefst vier hoofdredacteuren, iedereen tevreden houden, maar tóch is het een onderhoudend blad geworden. Voor beginners maar ook een portret van levende legende ‘iron man’ Rob Barel. Vaak zie je aan de stiefkindjes van een tijdschrift(colofon, inhoudpagina, pagina volgende keer)of het met plezier en een beetje lef is gemaakt. Met de inhoudpagina kan zoveel meer, kan zoveel meer interessanter worden, maar voor de meeste bladen is het last-minute werk, armoetroef, een droge opsomming. Triathlon is eenmalig, dus geen ‘volgende maand’, toch is er aandacht aan de laatste pagina besteed. FINISH! ‘Training overgeslagen omdat je bléef lezen? Mooi! Dan nu naar buiten om de opgedane kennis toe te passen’.