Mediawatch #16

Hoe interessant kun je zijn en hoe saai kun je dat vervolgens brengen? Zie de laatste special ‘Wandelen’ van ANWB’s Kampioen. Om te beginnen de woorden ANWB, Kampioen, Wandelen-een combinatie waar je al niet van gaat huppelen. Dan de grootste covertekst: ‘Naar buiten!’. Aha. Vergeet het uitroepteken niet. Dan de tekst boven de hoofdredactionele kolom: ‘Naar buiten!’ Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Onderaan de kolom: ‘Veel wandelplezier!’. Merci. Om de sloomheid van het woord te maskeren nóg maar een uitroepteken. Ook valt het woord ‘Tips’ op. Nuttig! En dan het beeld: obligate landschappen zonder bekopping en een dominante stevige wandelschoen.

Op een rij: ANWB, wandelen, naar buiten, naar buiten, wan-del-ple-zier, tips, bra-ve land-schap-pen. Pas daarna arriveer je in het blad, als je dat al haalt. Maar het wakker blijven betaalt zich uit. Want wandelen kan best interessant zijn, het is maar wáar je loopt en waaróm je daar loopt. Met de inhoud van de special ‘Wandelen’ is weinig mis. Wandelen langs de oude Romeinse grens bijvoorbeeld. Kop: ‘Verrassend, poepen deed je met z’n zessen op een rij’. Ook: de spectaculairste wandelingen van La Palma. Kop: ‘De kloof der doodsangsten’. Ik lees het citaat: ‘Vorig jaar liepen we de kliffenroute’. Idee: volg de Traversée du Massif des Vosges. Kop: ‘Heerlijke prut’. Of ga naar de mooiste wandelstreken van Trentino. Kop: ‘Bergkammen, loodrechte wanden, flanken’. Of gewoon dichtbij naar de Ardennen, maar wel met de kop: ‘Waar de bever heerst’.

Beste special ‘Wandelen’ van de ANWB, u bent best leuk ontdekte ik, zelfs even overwogen om uit de auto te stappen. Maar laat dat de volgende keer even weten, van te voren.

11
Het had een heel obligaat en doorbladerig verhaal kunnen worden. Dat werd het niet. Het zomernummer van National Geographic(NG) ging hoofdzakelijk over plasticvervuiling, zonder ingrijpen zal uiteindelijk onze hele planeet vervuilen. Interessant, zeker voor NG, plastisch gedocumenteerd, zoals altijd bij NG. Bijvoorbeeld: elke minuut gaan worldwide een miljoen plastic flesjes over de toonbank en veruit de meeste flesjes komen op een stortplaats terecht. Bijvoorbeeld: in de oceanen wordt jaarlijks zo’n 9 miljoen ton plastic gedumpt, er drijft al 150 miljoen ton rond.

Maar dan moet er nog een niet-obligate cover komen. Ook dat is gelukt. Het onderwerp heeft een hoog ‘we weten het nu wel’-gehalte, verveling dreigt. Maar NG kwam met een prachtige (beeld)vertaalslag. Covertekst: ‘Planet or Plastic?’ Beeld: wat boven water een ijsberg lijkt te zijn, blijkt uiteindelijk een plastic zak. De cover wordt nog opmerkelijker als je weet dat er onlangs op 11 kilometer diepte een plastic zak is aangetroffen, in de Marianentrog, de diepst bekende plek in de oceaan ergens bij Japan.

Door zo’n cover met stoppower sta je er weer eens bij stil. Trouwens, ik deed twaalf miljoen flesjes over dit stukje.

3
Voordehandliggend vraagje aan het land Oostenrijk: u bent aantrekkelijk in de winter, lange latten, wein weib, maar vertel eens wat is er bij u in de zomer en in het najaar te doen, après al dat maandenlange skieën? Goed voordehandliggend vraagje. Je merkt de aarzeling bij O.: zal ik eerlijk zijn of niet? In Oostenrijkmagazine(al weer jaargang 3) wordt het overduidelijk: er is véel te doen, erg veel, maar hoofdzakelijk voor ouderen, zeg maar zéer ouderen. Die keizerin Sisi, natuurlijk kennen we die. Die jongens van Strauss, altijd gezellig, de familie Von Trapp ja die woonde hier ook. En in elke straat wel een paar Wienersängerknaben. Het aardige van het magazine is dat er niet moeilijk over wordt gedaan, over doelgroep. Ik noem acht onderwerpen: Kasteel Eckartsau van keizer Franz-Ferdinand, Bauernherbst in Salzburg, De Lederhose overleefde alle modetrends, Het Praterpark in Wenen, Verkenningstocht in Sisi’s voetsporen, De kuur-en keizerstad Baden, Burchtruïnes werden gerestaureerd, Wandelen tussen de wijngaarden. En daartussendoor als strooigoed namen als Beethoven, Mozart, Schubert, Franz Léhar, Romeinen, Fest zus Fest zo, Pitztal, Kamptal en nog heel veel meer -tallen. Een degelijk blad, makkelijk leesbaar en alles vertrouwd en voorspelbaar. En geen geschipper met de doelgroep. Gij zult de Weense wals dansen en anders ga je maar naar Ibiza.

9
‘Ik houd van sterke vrouwen in de hoofdrol. Als het moet grijpen ze naar het pistool om de problemen op te lossen. Maar ze moeten hun heldenstatus wél verdienen, mijn heldin Carola moet het nodige doorstaan’. Aan het woord is Fred de Heij, gasthoofdredacteur van Stripglossy nr 9. Fred maakt lieflijke illustraties bij Bolke de Beer maar krijgt soms ook een plek in Playboy. Op de cover van Stripglossy neigt het naar Playboy. Het pistool rookt nog en de stevige lingerie is spannender dan het lijkt, het waarschuwingsbutton met 18+ staat er niet voor niets. De bh is bedrukt met ‘magnetroninkt’. Warme vinger op bh, bh verdwijnt, Stripglossy-cover wordt Playboy-cover. Voor een stripblad allemaal erg braaf maar natuurlijk waren er twitteraars die iets vonden.

1500
De talkshowtijgers Peter R. de Vries(1500 euro per keer), Angela de Jong(‘Slimste Mens’, ruime onkostenvergoeding) en Sander Schimmelpenninck(soms wel soms niet betaald) komen royaal aan bod in HPDe Tijd. Kernvraag: wat maakt je tot een goede tafelgast? Antwoord: je moet ‘leveren’. Geen obligate verhaaltjes, die zijn er al genoeg. Geen grijzemuizengeneuzel. HPDeTijd wordt vaak onderschat, o o die glorieuze jaren, maar eigenlijk wordt er elke keer behoorlijk ‘geleverd’. Ook nu. Slimme onderwerpen, slimme vragen, geen grijze muizen, goed gecaste combinaties ‘aan tafel’. Peter R. over Johan Derksen: inconsequent, inhoudelijk vaak niet goed, maar hij weet het te brengen. Columnist Max Pam: de ene bruikbare quote na de andere. Op twitter is hij vaak ‘ouwe zak, zuurste babyboomer van allemaal, wanneer komen de uitzwaaidagen van Pam?’ Maar ook over de Wallen en over misdaad in zijn stuk het ene bruikbare citaat na het andere. ‘Bij Jopie de Vries van de Casa Rosso kon je nog gezellig naar een potje neuken kijken zonder dat dronken Engelsen over je schoenen kotsten’. ’Haring Arie was een gozer met toffe armen en een groot hart’. Verderop, medicus Willem Cortvriend: ‘Jaarlijks sterven wereldwijd tien miljoen mensen aan de gevolgen van roken. Dat is het equivalent van België. Jaarlijks heel België dood, dus. Ivan-‘Schoon Wyveke’-Heijlen: ‘Er waren avonden en nachten van vijf optredens in de streek van Groningen. Op de Afsluitdijk sliep ik al rijdend’. Hans Goedkoop(Andere Tijden) in de onverwoestbare rubriek ‘Zelfportret’. Vraag: ‘Bent u monogaam’. Goedkoop: ‘Monogamie vind ik zo’n ongelukkige uitvinding’. Nou, dan weet je het wel. Freek en Hella de Jonge worden in HPDe Tijd geïnterviewd. Hella: ‘Wij moeten onze euthanasieverklaring nog regelen’. Freek: ‘En ik wil ook nog graag een video maken waarin ik de nummers die tijdens mijn crematie worden gespeeld, zelf aankondig’. Al deze citaten, en dat keer zés, in éen en hetzelfde blad. Geen geneuzel. Geen grijze muizen. Er wordt geleverd.