Media Parade
Vandaag ronden we het programma af van de vierde BladenMakersWeek. De BladenMakersWeek heet vanaf nu Media Parade. Sanoma doet meer dan bladen maken, er moest dus een ‘moderne’ naam bedacht worden. Het argument dat De Telegraaf ook weinig meer met de telegraaf te maken heeft, bleef hangen.
Wat is de Media Parade?
In xe9xe9n week een stuk of 100 sessies en workshops, in xe9xe9n gebouw (Sanoma Uitgevers in Hoofddorp). Meer dan 7000 reserveringen, alle vergaderzalen bezet. Muziek, vlaggen op het dak. Veel parallelsessies. En alles sessies hebben een aparte invalshoek. Je kunt aan de week zien dat ze door bladenmakers is samengesteld. Invalshoek na invalshoek. Ontbijten met mysterieguests of met gewone Bekenden: Caroline Tensen, Ali B, Frits Barend – om een greep in het verleden te doen. Blinddate Lunches. Speeddates. Drie artdirectors van buiten Sanoma maakten een Margrietcover. Bijzondere bladbesprekingen: hoofdredacteur HPDeTijd bespreekt Viva, Cisca Dresselhuys bespreekt Margriet, Albert Verlinde bespreekt Story. Buitenlandse gasten. Muziek. Prijsuitreikingen. Columnworkshop met Mart Smeets. Masterclass interviewen. Zxf3 maak je een goed fotobijschrift. Plotjeswedstrijd Jan Jans &de Kinderen en nog veel meerx85
Vincent Bijlo
Vier highlights uit de gelauwerde versie van van verleden jaar
- Vincent Bijlo (blind, cabaretier) besprak Libelle, op basis van ingesproken cassettes
- BlunderLunch: vijf mensen uit het vak die hun sporen hebben verdiend, praatten stuk voor stuk in het openbaar alleen maar over gemaakte blunders. Onder hen Cisca Dresselhuys, Derk Sauer, Rob van Vuure en Auke Visser. Over mislukte lanceringen, inschattingsfouten, flopcovers, onbedoelde schofferingen. Een hilarisch uurtje. Derk Sauer: ‘Ik wilde in Rusland het fenomeen leesportefeuille lanceren. Dat mislukte. Russen zijn niet gewend iets terug te geven’
- Uitreiking PrixPetits. We hebben in ons vak verschillende Grote Prijzen, de Mercurs voorop. Daarom tijdens de Media Parade de PrixPetits. Negen PrixPetits in negen categoriexebn. Prijzen voor het klein maar fijne bladenmakerswerk. Prix Petit voor mooiste kop, Prix Petit voor mooiste covertekst, Prix Petit voor mooiste siterubriek, Prix Petit voor mooiste invalshoek etc .Persoonlijke favoriet: Prix Petit voor mooiste fotobijschrift. Zox92 n beetje het eerste wat je bij het openslaan van je tijdschrift leest, is het fotobijschrift. Daar kun je dus fors mee intrigeren en werven. Gebeurt veel te weinig. Het mooiste fotobijschrift van 2006 stond bij een foto in het blad ZIN (ageless). ‘Na 73 jaar gaven ze elkaar de eerste zoen.’
- Royal Roddel Lunch. De hoofdredacteur van het blad Vorsten weet vxe9xe9l meer dan hij kan publiceren. Af en toe, en zeker tijdens de Media Parade, gaat er een tip van de sluier omhoog. Iedereen moest tekenen voor geheimhouding, maar dan hoorde je ook wat. Mabel! Pieter! Onecht!
Het format Media Parade wordt veel gexefmiteerd. Klopt. Ook dat is echt bladenmaken. De sessies ‘Slim Jattenx92 en ‘Herhaal je Successen’ zijn altijd uitverkocht.
Youp
Ik zal het nog een paar keer hebben over de Media Parade2008 (7 tot 10 april, voor iedereen toegankelijk, wxe9l inschrijven). Drie keer voorproeven.
Het Tijdschriften Dictee
Ala Nationaal Dictee met Philip Freriks. Koos Postema leest. Ilse de Lange of Ilse Delange? Allebei fout. Het is Ilse DeLange.
Loesje workshop.
Maak een Loesjetekst voor een Loesjeposter. Is makkelijk. En dat lijkt ook zo.
Lancering Personality-magazine X
Na LINDA.., na Gullit, na Catherine, na de Youp en de Heleen. Het blad X. De hele week wordt er in zaal 12 aan gewerkt, X is regelmatig aanwezig. Presentatie van de X: donderdag 10 april.