Vondst en Nieuw

Vondst 
Je moet even zoeken maar dan vind je ook wat: het blad Poldervondsten. Gewoon in de kiosk te koop: een zorgvuldig publiekstijdschrift over ‘cultuur, geschiedenis en archeologie in de ruimste zin van het woord’. Over de Hollandse Waterlinie, de oorsprong van de Hermitage en over mooie vondsten in de bodem van Drenthe. Tot nu toe twee keer per jaar, vanaf nu vier keer per jaar. Ook het tijdschrift Poldervondsten profiteert van ‘De Grote Tegentrend’. De digitale ontwikkelingen gaan zo snel en zijn vaak zo onoverzichtelijk dat het verlangen naar overzichtelijke printreportages als ‘de kunst van het tegelmaken’ of ‘dit vond ik met mijn metaaldetector’ steeds sterker wordt. Een ‘modern’ gevoel waar bladen als LandlevenBuitenleven, deMaarten, de geschiedkundige tijdschriftspecials, het tijdschrift Historia maar ook de vele historische verenigingen van profiteren. Of heeft er al weer iemand getwitterd over zijn gevonden scherf in een Friese terp? Txe9lt niet!! Of houdt iemand opeens een bouwputten-facebook bij? Royéren! Poldervondsten valt ook op door het coverbeleid. Sereen en consistent: elke keer een sfeerfoto met daarin vijf of zes ingemonteerde voorwerpen. Ik heb me twaalf zinnetjes ingehouden maar zeg het nu toch maar: ik zwaaide met mijn detector een tijdje boven de kiosk en ik had geluk. Ik deed een vondst.

Nieuw
De uitgeverij van Readers Digest staat op omvallen. Het Beste, dus. Te lang oubollig gebleven: al die mopjes en wisecracks van oude presidenten. Daar red je het niet mee in 2009, al ben je nog zo n icoon.
Vooruit, een korte grafrede.
A) Je kent dat wel: nieuwjaarskaart openen en een ouwe Amerikaanse kraai zingt Happy New Year. Bestaat ook al in de vorm van ‘geboortekaartje met eerste huiltje’. Ingemonteerd chipje. Het kon dus niet uitblijven en het blijft ook niet uit: het septembernummer van het Amerikaanse Entertainment Weekly heeft de internationale tijdschriftenprimeur.  Een pratende advertentie! Je bladert volgende maand (vanaf 18 september) door het blad en opeens word je namens PepsiCola toegesproken. Maar daar blijft het niet bij. In het blad is ook een 40 minuten durende video te zien, op gang gehouden door vervangbare minibatterijtjes.
B) Het septembernummer van de Amerikaanse Esquire verschijnt in limited edition met een hardback cover. Boeken werden paperback, Esquire voor een keer als ‘boek’
Twee innovatievoorbeelden in één septembermaand: een tijdschrift met video en een tijdschrift als boek. Die grafrede voor Readers Digest hoeft dus niet lang te zijn, en niet ingewikkeld. Je zegt gewoon: gestikt in ophopend stof. Je zegt gewoon: nul vernieuwing. En je schreeuwt: Pepsi Cola, Esquire,Entertainment Weekly, september 2009!