Mama’s, Stiletto’s en de 100 Sexiest

MAMA
‘Nu je toch de stad in gaat, neem voor mij even de MAMA mee.’ Dat is geen simpele opdracht. In een beetje kiosk liggen vier verschillende tijdschriften met die naam. De naam MAMA is niet te beschermen. Noem je blad Tuin, Moeder, Fiets, Geluk, Vrouw of Auto en voor je het weet lift iemand mee.De kapitaalkrachtigste schreeuwt: Koop MAMA, nxfa in de winkel! Heel goed, mompelen de andere drie, en kijken elkaar glimlachend aan. MAMA’s van Flair is een 100% ugc-product. User Generated Content, alle teksten en foto s zijn van de lezeressen. Een niet te stuiten ontwikkeling. Fotograferen wordt steeds makkelijker en kom op, doe mij ook maar een weblog.  Ga naar Health Portal van de NewYork Times, een razend populaire site vol video’s en blogs. ‘The day I came home from hospital’. Veel ziekteverhalen en tips. Opmerkelijk: 80% van de patienten hecht meer waarde aan tips van medepatienten dan aan adviezen van de dokter.  Medepatienten weten natuurlijk ook veel, hetzelfde geldt voor mede-tuiniersters, mede-opvoeders, mede-Peugeotrijders, mede-zwangeren. En natuurlijk bezoeken niet alleen medepatienten de site, ook veel niet-patienten. Geldt ook voor elke (ugc)printuitgave. Elke bladenmaker weet:lezeressen zijn emotionele ramptoeristen.

STILETTO
Het blad Glamour bedacht ooit de Stiletto-run: op hoge stilettohakken door de PC Hooft. Schitterend. Op alle voorpagina’s en nu al een klassieker. Maar een goed idee wordt overgenomen. ‘Ik ben veel brainstorms met zo n rondvraag begonnen: wat is het beste idee dat je de laatste tijd gezien hebt? En hoe kneden we dat naar onze formule? Het blad Yes organiseerde in de Kalvertoren (Amsterdam) een roltraprace. Naar boven, naar beneden, au. Slechts xe9en gewonde. VIVA  organiseerde de bakfietsrace, met kind in bakfiets door het Vondelpark. Elsevier brengt deze week ‘De 100 van Maxima’. Deze 100 intimi vormen samen, verkleind, op de cover het gezicht van Maxima.  Elsevier deed dat al eerder, maar het jubilerende LIFE had ooit de primeur, met Marilyn Monroe. Soms is het beste idee hetzelfde idee.

100 SEXIEST
Het blad FHM houdt van tradities. Wederom de 100 Sexiest Special. Yolanthe (Jan) Smit mocht wegens te sexy zijn niet meer meedoen en overhandigde de winnende trofee aan Chantal Janzen. (Huntelaar feliciteert N’Kufo, als topscorer van het seizoen). Trouwens, bekend is dat Chantal Janzen, hoe sexy ook, op de cover van Cosmo niets extra verkoopt, wxe9l op de cover van Avro’s Televizier. Teveel musical? Ook FHM-zelf zet haar niet op de cover, wel Rebecca Loos, nr 94 van de 100-special. Bij het blad Sesamstraat zijn Bert & Ernie nog altijd de topmodellen, om maar eens wat anders te noemen. Bij Story: Frans Bauer for ever, Andrxe9 van Duin never (Als typetje top, als persoon onverminderd saai). Bij Esta: Mieke van der Wey. Niet bij Esta: Dieuwertje Blok. Estelle is top bijGlossy en flop bij Flair. De Flair-vrouw gaat voor degelijkheid. Daphne Deckers verkoopt niet (meer) bij BeauMonde, wxe9l op de cover van Margriet sinds ze zich nadrukkelijk als moeder profileert. Het zal Daphne een zorg zijn, maar het is wel de zorg van de covermaker.