Covers

Covers
Van Coen Moulijn en een naakte Carice van Houten tot het Engelse gaymagazine Coitus. Ik wil maar zeggen: het gesprek verliep prettig ongecontroleerd.

We hielden een brainstorm over precies de goede splitrun-cover. Dus: hetzelfde blad met twee of drie verschillende covers. Omdat je daarmee met hetzelfde blad twee of drie deeldoelgroepen beter aanspreekt. Voor de mannen van je doelgroep een mannencover, voor de vrouwen een vrouwencover. Cosmopolitan heeft deze maand Sylvie van der Vaart op de cover. Dat is niets bijzonders, want Sylvie gunt elke glossy een keer een leuke maand. Maar er is keus uit drie Sylvie-covers: Sylvie in rood (sexy), Sylvie in wit (slim) of Sylvie in zwart (sterk). De glossy GQ (US-edition) brengt in haar februari nummer 'the 25 Coolest Athletes of All Time'. Niet zo’n cool idee, ook erkende buitenlandse bladen doen soms pijn van plichtmatigheid. Maar op de cover, nee, op de verschillende covers van dezelfde GQ: Mohammed Ali, Bjorn Borg, Michael Jordan, noem maar op. Het blad Coitus (fashion, gay) zet 'Bite me' op de cover, je kunt kiezen uit twee verschillende covers, twee bijna dezelfde boys trouwens.

ZEIT Magazin, de wekelijkse bijlage van Die ZEIT, doet niet aan splitrun-covers en toch ook wel. Elke week een echte cover en op pagina 3 een vervolg. Op de echte cover bij het thema over afvallen een gezette Duitser, op pagina 3 dezelfde Duitser minus twintig kilo. Bij het themanummer over emoties: op de echte cover een lachend kind, op pagina 3 hetzelfde kind huilend. Ondertussen is de aanpak bij de lezers bekend en werkt verslavend – zoals elke goede rubriek.

Linksbuiten
Coen Moulijn? Het einde van de geweldige reeks Stoeptegelboeken komt in zicht. Na Johan Cruijff, Ard Schenk en Jan Mulder zijn er nog maar weinig personality's die zo’n vijftien kilo-biografie waarmaken. De serie pruttelt nog wat na met trainer Ernst Happel. Dus: stoeptegelboek met alle keepers van Nederland. Of: met alle spitsen van Nederland. En tenslotte: boek met al die merkwaardige linksbuitens van Nederland. Van De Harder/Keizer/De Wit/Rensenbrink tot Robben. Met splitrun-cover naar keuze. Bestel het boek met Coen op de cover. Of met Van Marwijk.

Film
Toen zei iemand: waarom doen eigenlijk alleen tijdschriften aan verschillende covers? Filmaffiches zijn overal in het land hetzelfde. Terwijl filmpubliek uit verschillende doelgroepen bestaat, wordt iedere bioscoopganger op dezelfde manier aangesproken. Overal dezelfde poster van Sonny Boy. Overal hetzelfde Zwartboek-affiche. Wat geldt voor film, geldt ook voor toneel, musea, literatuur. En cabaret. Cabaretiers, die zijn toch niet saai? Waarom dan overal dezelfde affiches? Plak op stations en in bushokjes, waar je moet wachten, een variant met veel tekst. Toneel: De Drie Zusters, van Tsjechov. Splitrun is voor de zusjes uitgevonden! Musea: maanden zag ik datzelfde schilderij op het affiche van de tentoonstelling De grote ogen van Kees van Dongen. Er zijn ook andere Van Dongens met grote ogen. Deze week verschijnt het nieuwste boek van Kluun: Haantjes. Keuze uit een witte of een roze cover. Trouwens, waarom zo weinig boekenaffiches, búiten de boekwinkel?  En dan meteen maar tien verschíllende, met tien verschillende alinea’s uit dat net verschenen meesterwerk.