Ditjes & Datjes

Wie noemt zijn blad nou Ditjes & Datjes?
Dirk, van supermarkt Dirk van den Broek, noemt zijn blad Ditjes & Datjes. Een handzaam maandblad (oplage 650.000) met een beetje van dit en héél veel van dat. Heel veel glamour.
In het novembernummer de echte namen van wereldsterren. Heet jij Georgios Krylacos Pabayiotou? Yes, zei George Michael. Meteen daarna de rubriek  ShowbizzNieuws. Een paar pagina's eerder: Showbizznieuws. Aan het eind: Showbizznieuws. Bekende Nederlanders onder de paraplu. Bekende Nederlanders in het roze. Bekende Nederlanders met hun huisdier. Carice van Houten noemt haar borsten 'Tom en Bob'. Bij een topless scène zei ze een keer: 'Kijk er maar eens goed naar, hier moeten we het straks mee doen'. In elk nummer de heer Pitt en heel vaak de afdeling Wendy van Dijk, George Clooney.
Dirks succesvolle maandblad bestaat al vijftien jaar, gratis mee te nemen in de supermarkten. Tel de oplages van Story, Privé, Weekend en Party bij elkaar op en nóg vallen ze in het niet bij glossygossip Ditjes & Datjes.
Bijna elke supermarktketen kiest voor dunnere of dikkere culinaire meeneembladen. Allerhande of Jumbo Magazine, allemaal één pot nat, één pot appelmoes, een en al recept, een en al kom vandaag nog naar ons schap en maak vanavond die limoenribs met cajunfrites.
Dirk dacht ooit: niet nóg een receptenblad, maar wel iets wat mensen leuk vinden. Feitjes over bekenden, dát vinden mensen leuk, liefst met veel fotootjes erbij. En is het oud nieuws, dan warmen we het slim met een invalshoekje op. Ditjes & Datjes had ook kunnen heten: Kiekjes & Kliekjes. Want wat vinden mensen nog meer leuk? Puzzelen. Dus een puzzelrubriek. Dus een horoscoop. Dus een brievenrubriek. Je kunt zeggen: te lullig voor woorden, alleen de naam van het blad al. Je kunt ook zeggen: Nederlanders houden van te lullig voor woorden, doe maar gewoon dan doe je al Dirk genoeg, hoorde ik Van den Broek een keer zeggen.
Een schep er bovenop: waar houden doorsnee-consumenten het allermeest van? Van ons koningshuis. Dus neem mee, in de supermarkt, als de Ditjes & Datjes is uitverkocht: de handzame glossy Oranje Boven. Daar is ook geen merkenbureau aan te pas gekomen. Oranje Boven verschijnt drie keer per jaar en is groter dan alle Nederlandse Oranjebladen bij elkaar (oplage 450.000). Staat er iets origineels in Oranje Boven?
Eigenlijk wél.
De Cubaan Jorge Guillermo! Sinds 1996 de ex van Prinses Christina. Wat citaten uit Dirks goedmoedige Oranje Boven.
Waar hangt de luie arrogante ex van Prinses Christina tegenwoordig uit?/Werken haatte hij/Maar hij zou haar vernederen en bedriegen/Guillermo: Die K in KLM staat voor mijn familie, wist je dat?/Hij begaf zich op plekken waar getrouwde vaders niets te zoeken hebben. Einde citaten. Het bashen van Guillermo gaat drie pagina's door.
Is dat nou Dirk? Ja, met veel consumentenkennis. Oranje Boven en Ditjes & Datjes zijn merkenbevestigers, ze zijn wat de supermarkt wil zijn: eerlijke waar en vooral dát wat de klanten leuk vinden. 'Dirk kent u, kijk maar in de winkel, kijk maar in het maandblad'. Guillermo is volstrekt impopulair bij de klandizie, dus goed zo Dirk, zet het maar duidelijk op een rijtje.
Wendy van Dijk is populair, dus elke maand in Ditjes & Datjes. Maxima is populair, dus elke keer in Oranje Boven.
Kipfilet, Carice met haar Tom en Bob, George Clooney, de hoedjes van Kate. Bloemkool, Katja, paprikachips.
Dirk weet: het wordt gevreten.